Miért erőszakolták meg a Győri márkanevet?
| 2009.08.06. 21:20
Győri-e a Szlovákiában, Csehországban vagy más helyen előállított keksz vagy piskóta? Lehet mondani, hogy a Győri csak a márkát jelöli, de akkor is bosszantó és szégyen, hogy az ismert márkanév alatt külföldről behozott szarokat forgalmaz a Kraft.
Kismackó, Pilóta piskótatallér, Jó reggelt, és kakaós kekszek. Két közös van bennük: Győri márkanév alatt árulják őket, és egyik sem Győrben készül, nem is Magyarországon. Persze ez a termékeken nincs feltüntetve, de a Győri logó, a „Hagyomány és minőség” felirat mindegyiket virít:
Vásárlásnál előnyben részesítem a magyar termékeket. Ha valamiből kapható magyar és külföldi is, inkább a magyart veszem meg, még ha drágább is, legfőképp azért, mert feleslegesnek tartom, hogy valamit kamionon idehozzanak 4-500 kilométerről, főleg, ha azt itt is elő tudják (tudnák) állítani. Magát a Győrit szeretem, az idehaza előállított termékeket fogyasztom, de nem értem, hogy ha itt a gyár, itt vannak a munkások, akkor miért nem lehet a márka maga teljesen Győri? Azt sem igazán értem, hogy a magyar gyárban miért nem lehet egy falat piskótára eperlekvárt nyomni és bevonni csokival? Miért olcsóbb ezt kamionokon más országokból behozni?
A termékek behozatalát a Danone kezdte, így növelték a termékek számát. A Kraft legalább egy kicsit nyal a magyaroknak. A Danone által Pilótáról Delissimára keresztelt piskótatallérokat visszanevezte Pilótára, amikor átvette a céget, de több hasonló lépésük nem volt. Tehát jelentsük ki: ami nem Győrött készült, az nem Győri, hiába erőltetik rá a nevet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
TH 2009.08.06. 22:31:48
A kérdésedre meg a válasz: hatékonyság. Ha van egy üzem, ahol megvannak a gépsorok arra, hogy a piskótára rányomják a lekvárt, majd ezt csokival bevonják, akkor minek ezt máshol is kiépíteni és üzemeltetni, ha ez az egy gyár is le tudja fedni a fogyasztási szükségleteket a régióban? Másrészt gondolkodj hosszú távon: az Európai Unió egy gazdasági közösség. Ha jól mennek a dolgok, akkor egyre szorosabb lesz ez a szövetség, hogy versenyképes maradjon a világon. Ez esetben viszont édesmindegy, hogy az unió melyik részén készül valami, minden megtermelt és eladott dolog a közös gazdaságot erősíti. Ez persze részben még csak elmélet jelenleg, de ez lenne a cél...
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.06. 22:52:22
Ezzel csak az a baj, hogy az olcsóbban behozott cuccokkal a magyar ipart basszuk földhöz. Jó példa erre a Gyulai, ami a termelés egy részét is kénytelen volt leállítani, mert az emberek inkább leakasztják a 100 forinttal olcsóbb kolbászt a pult akasztójáról, minthogy minőségi magyar terméket vennének...
siófoki35 2009.08.06. 23:41:13
Másik kedvencem az Alföldi Tej, amit Székesfehérváron készítenek.
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.07. 00:16:49
És a listát még sorolhatnánk. Mennyi jó márka, hány munkahelyen szűnik meg az ilyenek miatt. Annak örülök, hogy a magyarok zöldségből, gyümölcsből legtöbbször magyart vesznek, arra azért odafigyelnek.
TH 2009.08.07. 00:48:49
Ákibard! 2009.08.07. 08:09:24
Az egyetem melett van az üzem mesélték az idősebb kollégisták, hogy amíg ment, minden reggel más illatra ébredtek, attól függően mit gyártottak... :)
Pityou 2009.08.07. 09:24:21
Ébresztő! Úgy látom, kezded érzékelni mi is ez a fene nagy piacgazdaság, mi a "multinacionalitás" és a lokálpatriotizmus lényege. Mivel fiatal vagy érdemes lesz körbe nézned a világgazdaságban, mikor is kezdődött ez az egész. Az előőtem szólók szépen leírták a lényegét. Ne háborodj fel annyira. Ellen példák is vannak. Magyar multi cégek pl.: OTP, MOL, CBA. A környező országokban mindenütt jelen vannak ha nem is saját márkanévvel (lásd Szlovákia: MOL=Slovnaft). Erre még Te is büszke lehetsz/vagy, ugye? Elmesélem első meglepetésem az életben amit én éltem. 1980-ban kigurult édesapám a szegedi merkur telepről az új Trabant 601S-ünkkel. Valahonnan jó pénzért szerzett rá vadi új Continental gumikat. A German high tech-en, MADE IN FRANCE felirat szerepelt. 2 trabinkon teljesített összesen 14 évet 1994-ben cseréltük le az abroncsokat. Csak a cserekor tűnt fel újra. Mondtam is a Gumisnak, hogy micsoda jó abroncs volt ez, hiába a franciák tudnak vmit. Ő meg röhögött, hogy a Conti az német. Ide az van írva "France". Ekkor esett le, lásd Suzuki, Opel. Tini fejjel büszke voltam, hogy minket választottak termelésük színhelyéül és egy kicsit Magyarország is részévé vált a termelésnek. A mobilom most is "magyarországi", azaz itt összeszerelt Nokia, de attól még nem magyar termék, a Nokia nem hazai cég csak logisztika és a profit miatt van jelen (hatékonyság).
Durva példa a közel múltból. 2008 január 4. Ausztria Bécstől alig 100kmre egy kis falu mellett a határban Szalmát raknak 2 magyar kamionra 11,5-t (összesen 23t). Az egyik "vasat" én is vezettem 4 kézben). Amíg a CMR-t írjuk rakodás után a fülkében a gazdát kérdeztem, hogy hová megy a cucc. Hollandiába egy farmra (nem papírgyár vagy cellulóz feldolgozó!). 1500km és 2 nap ott vagyunk. Hollandia "tanya" tehenészet. 11,5t 800Euroért gurult le plusz az osztrák bauernek amit fizetett a szalmáért. Ez ám a hatékony termelés. Alomért a szomszédba menni! Itthon meg minden adott és mégis a tej felvásárlási ár a béka segge alatt van finoman szólva! Vagy Kender (nem vad, hanem ipari) Belgium franciaország É-i részéről) 1100-1500km után Spanyolország Tortosai cellulóz feldolgozóba megy. 20-24t kender/kamion. Még egy utolsó példa. Szeszesitalok Anglia-Franciaország állandó utaztatás logisztika és jövedéki adócsalás Calais-London. Volt olyan, hogy elvittem Londonba egy log-i cégnél kirak. A targoncáss 2 rámpával arrébb egy lengyelhez már nyomta is be a cuccot. Kiváncsi lettem. Mutatom a lengyelnek a CMR-t ezt innen idehoztam. Ő pedig mutatja a papírkáján a címet amit a CMR-re ír majd és viszi oda, érdekes az én feladóm volt. Normális dolgok ezek? A környezetszennyezés csúcsa, de anyagilag megéri profit van rajta.
A csehek is sírhatnak szegények amióta Continental megvette a Barum-ot az sem cseh remek. Romániában készül. Még az abroncsokon is rajta van. A Skodáikon Cseh Barum van, ami Romániában készül és egy Német anyacégnek profitál. Ismered a Benetton termékeket? Fuvaroztam nekik is (mint alkalmazott). Magyarország, Románia, Bulgária, Románia. Ezekben az országokban megy a késztermékek gyártása. Treviso megye Olaszország Catena de Villorba. Benetton Logisztikai és fejlesztési központ. A környék településein nyersanyag előkészítő üzemek dolgoznak (szövetek , bélésanyagok gyártása stb.) , a szövetalapanyok Afrika, Kína és Távol-Keletről jönnek. Kamionba be elvisz 800-3000km-re egy varrodába. Lerak. Onnan összeszerelt ruha felrak irány Villorba. Ez így megy amíg jobbat nem találnak az olaszok.
Az összefogás, a bérmunka csak a profitmaximalizást szolgálja. Nincs benne semmi egyéb jótétemény nem "emberi".
Az érem másik oldala is tudatosan van felépítve. A fogyasztói társadalom. Főképp itt nálunk és keleten. Alacsonymunkabérek szerényebb vásárlóerő. Olcsóbbat, gagyibbat viszik, mint a cukrot. Ha csalódnak akkor is visszamennek és csak ott fognak vásárolni. A kelet-eu-i fogyasztó hiper-árérzékeny és nem nagyon érdeklik az összefüggések, nem fűti "nemzeti" öntudat. Magyarország Agrár állam (volt). Ma már alapvető élelmiszerek sem állnak rendelkezésre (Lásd tejtermékek, hús) a hazai fogyasztás kielégítésére hazai forrásból. Szándékosan tönkretették ügyes manipulációkkal, így a termelők piaci alapon (felvásárlási árak/termelési költségek) hagytak fel az előállítással. Az élelmiszeripar a hazai privatizáció első körében került eladásra. A multi megvásárlók, gyorsan és hatékonyan építettek és építik le a még meglévő egységeket (lásd Nagykörösi konzervgyár, Cukorgyáraink!, Tejfeldolgozók, malmok, stb...). Visszaút? Csak nagyon drasztikus, erős radikális beavatkozással lehetne (államosítás).
Hosszan írtam. Sajnálom én is ami itt történik és a környező világban de ez kőkemény kapitalizmus és itt az profit menti érdekek diktálnak. Nem könnyű, de minél többen ismerik fel a tőke "csúnyábbik" oldalát annál nagyobb az esély a változtatásra, ha nem is durva eszközökkel (pl vásárolj hazait, hazai termelőtől, közvetlenül).
TH 2009.08.07. 10:12:02
@Pityou: Hát igen, a kapitalizmus már csak ilyen. Amit meg lehetne tenni, az a hazai piac erőteljesebb védelme, de az sem egy könnyű kérdés. A magyar ipar leépítésén valóban sok külföldi cég ügyködött, ez a rossz privatizáció hatása volt. Ettől még visszaállamosítani mindent nagyon durva hiba lenne. Egyébként nagyon érdekes a tej kérdés is: ha Mo-n annyira alacsony a felvásárlási ár, miért lesz magasabb az eladási, mint általában a régióban? Miért éri meg importálni a szlovák UHT tejeket? A magyar piac valahogy nem működik normálisan ezen a téren sem, de nem hiszem, hogy szlovák multik kezében lenne a dolog...
Másrészt pedig a megnőtt magyar cégek pontosan úgy viselkednek piaci környezetben, mint a külföldiek. Innentől kezdve én továbbra is azt mondom, hogy amíg EU-n belüli cégekről van szó, addig nincs nagy baj, mert a közös gazdaságba tesz bele mindegyik. Akkor, hogy ha idejön egy indiai/amerikai/japán/kínai cég, és a profitot kiviszi az országból, az már komolyabb problémát jelent.
Rocko- 2009.08.07. 10:12:55
Audik.
amúgy egyetértek a posttal, hülyeség importálni ha van hazai.
virius 2009.08.07. 10:13:58
Lehet, hogy 8 éve még aktuális volt a bojkott, mára már egyértelműen csak hoax.
TH 2009.08.07. 10:32:57
És miért hülyeség importálni akkor, ha pl. a külföldi termék jobb minősségű és olcsóbb is? A magyar termékek minőségben még mindig sokszor nem versenyképesek külföldi társaikkal szemben, miközben áruk eléri vagy túlhaladja azokét...
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.07. 10:54:03
Szép amit leírtál, de körülbelül 2-3 mondat kapcsolódik a témához, a többi terelés. Miért jó a magyar gazdaságnak, a magyar állampolgároknak a szlovák "Győri" Keksz? Miért lesz jó, ha évek múlva az egész termelést külföldön folytatják majd? (Lásd: Sport szelet és társai).
Miért jó az országnak, ha a 150 éves Gyulainak azért kell bezárni, mert sokkal rosszabb minőségű termékeket hoznak helyette, és a magyar megveszi, merthogy' occsó'? Miért jó azoknak, akik emiatt veszítik el a munkahelyüket?
Válság idején igenis az itteni termelésre kell figyelni, a magyaroknak kell munkát adni, és nem a Szlovákoknak és a Cseheknek.
Illetve azt is írd le, hogy büszkeségünk a MOL hány százalékban magyar tulajdon :)
Rocko- 2009.08.07. 11:18:17
mert egyrészt a hazai gazdaságot kell erősíteni. ezt nem magyarizmus, patriotizmus miatt mondom, hanem mert ezt a logika diktálja. nem termelsz = csődbe megy az ország.
a minőségre érdemben nem tudok reagálni, eléggé tételes lista lenne. inkább azt mondom: tenni kell azért h minőségi dolgot gyártsunk.
az olcsóság meg nem lehetséges, itt rinyálnak minden évben a termelők h mennyi támogatást kérnek, mert nem tudják eladni a cuccukat - pedig nem drága, lásd a dinnyedobálást -, közben minden jön be, importként. na most ha van két tök ugyanolyan akármid, akkor a külföldi drágább lesz, mivel ott hozzájön a fuvarköltség is. (ezért nem értettem h miért lehet olcsóbb a BRAZIL v milyen paprika a magyarhoz képest, hát mennyit utazik már az?) persze van extrém eset, Komáromból importálni valamit Esztergomba elég olcsó. :) de nem akkora az ország, h országon belül ekkora legyen a szállítási költség.
TH 2009.08.07. 11:18:41
Rocko- 2009.08.07. 11:24:20
elég nagy hiba és felelőtlenség volt, a gumi kb. 6-7 év alatt elöregedik.
"Normális dolgok ezek?"
kurvára nem, logisztikával foglalkoznak, de nem gondolkoznak logikusan.
"Olcsóbbat, gagyibbat viszik, mint a cukrot."
hülyeség, két hipermarketben szoktam vásárolni. elvileg szabad gazdaság van, de tescoban alig vásárlok 10-12 ezerért, kb. hetente végigjárom, mindig fos van.
auchanban képes vagyok 30-at is költeni, nem azért, mert annyival drágább lenne, hanem mert van választék, minőség.
@virius: "Na de instállom, MELYIK szombaton?"
minden szombaton, akkor ugyanis hétvége van. :))))
TH 2009.08.07. 11:25:48
Szóval csak azt magyarázom, hogy LÉNYEGESEN jobb, ha szlovák kekszet eszünk, mint ha kínai fokhagymát vagy brazil paprikát. És persze, egy kicsit jobb, ha hazai terméket veszel, mint ha németet vagy szlovákot, de ez nem akkora probléma. Ki kell alakulnia, hogy melyik területeken mit gyártanak majd. Normális gazdaság esetén úgyis termelnek valamit az itt élők is, ha nem kekszet, akkor legfeljebb bicikliküllőt. Attól nem megy tönkre a gazdaság, ha nem veszed meg a versenyképtelen cuccokat, mert majd lesz más ipar, amiben versenyképes termékek készülnek. És akkor majd azt meg veszi a sok buta német, szlovák és lengyel is. Annak meg örülünk, nem?
Lényeg a lényeg: nehéz elképzelni az exportot import nélkül. Márpedig jó pár cuccot exportálnak jelenleg is Magyarországról, gondolom az meg nem probléma azért. :)
TH 2009.08.07. 11:48:51
auchanban képes vagyok 30-at is költeni, nem azért, mert annyival drágább lenne, hanem mert van választék, minőség."
Mivel a hipermarketek gyakorlatilag alig olcsóbbak a többi boltnál, én már egy ideje nagyon ritkán járok oda. Van mellettünk egy remek (tényleg az) CBA, és viszonylag közel van Lidl is. Ezekben együtt lényegesen nagyobb a választék, mint egy tescoban, ami egy vicc egyébként.
Roan 2009.08.07. 12:31:08
Az import áru közvetve jó a magyar gazdaságnak. A vevő olcsóbban kapja meg az árut - mert sokan sajnos kevés pénzből élnek, és az olcsóbbat keresik - így viszont egyébre (szórakozás, ruha, ital, bármi) több marad. Ha ez magyar termék vagy szolgáltatás, akkor arra költnek többet, ha nem, akkor...
És most visszakérdezek: Ha egy külföldi árut szállítással együtt olcsóbban tudnak adni, miért ne hoznák ide? Kinek az érdeke, hogy egy drágább, nem/kevésbé versenyképes terméket/szolgáltatást tartsunk fent?
Pl. Ha lenne a BKV-nak versenytársa, s ugyanazt a szolgáltatást nyújtaná, ugyanolyen színvonal mellett, engem nem érdekelne, hogy külföldi-e a cég, vagy magyar, biztos, hogy azt választanám. Ha minőségbeli különbség van, az persze már más kérdés.
siófoki35 2009.08.07. 14:29:30
Addig jó amíg nem jön be a Chio Sajtos Tallér!!! Azt még a kis cégek gyártják, és nagyon finom, ez a magyar snack :-)
@TH: Piliscsabán (egyetem) az ALDI+CBA páros nagyon jó, meg vagyok velük elégedve :-) Azzel viszont nem, hogy a CBA saját márkás termékein a terméknevek angolul vannak feltüntetve!!!
Rocko- 2009.08.07. 14:49:41
na, azt a kiskereskedelem alakítja. megnézel egy termelői boltot meg egy hipermarketet, más árakat fogsz találni.
"Másrészt meg továbbra is azt mondom, hogy nem MAGYAR, hanem EURÓPAI gazdaságban kell gondolkodni, mert egyedül annak lesz értelme a közeljövőben."
oké, elhelyeznéd a magyar árut az európai gazdaságban?
"Normális gazdaság esetén úgyis termelnek valamit az itt élők is, ha nem kekszet, akkor legfeljebb bicikliküllőt."
de látod hogy nincs. a másik hogy ott az Alföld, tele termőföldekkel. akkor talán nem bicikliküllőt kéne kapálni, hanem búzát, dinnyét termelni.
"Attól nem megy tönkre a gazdaság, ha nem veszed meg a versenyképtelen cuccokat"
az tény, amire nincs kereslet az hulljon el. na de amire van kereslet, van belőle hazai kínálat, akkor miért nyomják el a hazait?
"Lényeg a lényeg: nehéz elképzelni az exportot import nélkül"
tény, és nem totális stopot akarok én se. csak amit lehet itt, azt miért kéne kintről?
TH 2009.08.07. 11:48:51
"én már egy ideje nagyon ritkán járok oda."
hát leeht én vagyok szar helyen, de itt közelben (20 sarok kb.) tesco van fos kínálattal. 2 sarokra plus (oké, most már spar), fos kínálat, de szerencsére az eladók is bunkók. nem is értem miért van meg még. kisboltok inkább éjjel-nappali jellegűek, az ehhez kapcsolódó magas árréssel. vagy van pár kmerre az auchan.
TH 2009.08.07. 17:38:23
a magyar áru ugyanúgy európai, mint a szlovák vagy a német. Közös gazdaság esetén mindegy (nem teljesen persze!), hogy a gazdasági régió melyik részén termelik. Gondolom az már mindegy, hogy pécsi, győri vagy miskolci terméket veszel, pedig a helyieknek ez is számíthat ám! Ugyanez van nagyban is: mindegy, hogy magyar vagy francia vagy finn a cucc, a közös gazdaságot erősíted azzal, ha megveszed. De persze egy kicsit számít azért, hiszen jobb Neked, ha Európa ezen régiója fejlődik a legjobban. Szóval Európán belül ne reménykedj semmilyen importkorlátozásban - ez egyrészt visszaütne (kölcsönkenyér visszajár), másrészt ugye az EU alapelveivel ellentétes. Ha EU-n kívüli cuccról beszélünk, akkor meg egyetértek, szerintem sincs szükségünk szar kínai fokhagymára például.
Boltok: Hát igen, a Plus teljesen lezüllött, amióta a Spar átvette, pár éve még szívesen jártam oda a sajátmárkás termékeikért, de már csak szar Spar cuccok vannak helyette. És igen, a Plus cuccok pl. németek voltak, és sok esetben lényegesen jobbak, mint a magyarok.
Rocko- 2009.08.07. 21:59:20
mármint úgy érted, h azokkal a gazdákkal akik nem képesek összedobni egy munkagépre, h azt közösen használják, inkább hagyják megrohadni a földet?
"a közös gazdaságot erősíted azzal, ha megveszed"
ez mind szép és jó - elméletben. gyakorlatban látod mi van: ez, amiről a post szól, külföldről jön minden, nincs hazai. nincs mit termelni, akkor milyen közösségről, egyáltalán milyen gazdaságról beszélünk?
"reménykedj semmilyen importkorlátozásban"
regadó. :)
"Plus teljesen lezüllött, amióta a Spar átvette"
nem feltéltenül. ez a plus már előtte is fos volt, most méginkább.
máshol az üzlet javára ment h cseréltek.
rickyramirez 2009.08.07. 23:41:12
Nem igaz, hogy teljesen áll a győri üzem, ugyanis pl. cukorkagyártás biztosan van, meg lehet nézni az ilyen márkanév alatt készített cukorkák csomagolásán! Illatok persze a kekszgyártás áttelepítése óta már nincsenek, nem tudom, szerintem nem volt olyan rossz az az illat. Van még szeszgyár is (jelenleg is üzemel!), na annak elég kellemetlen szaga van, erős szélben messzire érezni a belvárostól nem is olyan messze lévő üzemből származó "illatot".
rickyramirez 2009.08.07. 23:58:16
Amikor a Danone annak idején (mint akkori tulajdonos) bejelentette, hogy elviszi a városból a kekszgyártást, az akkori polgármester (Balogh József, aki jelenleg is országgyűlési képviselő) a Danone-termékek bojkottjára szólított fel mindenkit, és látványos akciója keretében szemetesbe dobott többféle Danone-terméket, ráadásul a város nevének jogosulatlan használata miatt perrel is fenyegetőzött, amivel teljesen lejáratta magát. Hiszen akkor bécsi szeletet csak Bécsben, pozsonyi kiflit csak Pozsonyban, linzert csak Linzben, stb... lehetne készíteni, ez nevetséges lenne. Nem vette tudomásul a kapitalizmus törvényszerűségeit.
Nem jó, hogy kapitalizmus van, a jelenlegi magyarországi formája még kevésbé, de figyelembe kell venni, hogy Magyarország EU-tag, és a protekcionizmus ellentétes az EU alapvető céljaival. Odaviszi a multicég a gyártást, mert a méretgazdaságosság miatt ott éri meg gyártani, ott vannak korszerű gyártósorok (Győrben elavult, gazdaságtalanul üzemeltethető és nem mindenre alkalmas berendezések vannak csak), és a szállítás - főleg nagy tételben - nem gond több száz kilométerre sem. Gondoljuk csak meg: miért volt az elmúlt 10-15 évben kiemelt cél minden kormány számára az autópálya-építés? Hát ezért, hogy könnyen tudjanak szállítani, mert a multinak ez az érdeke!