A tanárnak már semmi tekintélye nincs

| 2009.02.18. 19:44

Kedden belátogattam abba az általános iskolába, ahonnan négy éve elballagtam. Középiskola első, második osztályában még sűrűn jártam be, azóta nem voltam. Két év alatt sokat változott az iskola, meséltek a tanárok, nem is keveset.

Kezdjük azzal, hogy tavaly bezárt az Érd-ófalusi általános iskola. Érdről tudni kell, hogy Park- és Óváros a városnak az a része, ahol a romák leginkább laknak. Bezártak tehát az iskolát, és az ott tanuló diákokat szétosztottak Érd többi iskolája között. Az iskolabezárást a kevés diákkal magyarázták, ami érthető is, hisz a Bolyaiban most is van olyan osztály, ahová csak 15 gyerek jár. (Mi annak idején 30-an voltunk). Hiába a kevés diák, az egyik tanár szerint rosszabbak így 15-en, mint mi voltunk, pedig akkor azt mondtak, mi vagyunk a legrosszabb osztály :)

Az iskolaösszevonással sajnos selejtes tanulók is bekerültek a többiek köze. Sajnos az osztály egy olyan közösség, amit akár egy hülye is szétrombolhat, főleg ha talál partnereket. A tanárok szerint a mai gyerekeket lehetetlen tanítani. Nem figyelnek, hangoskodnak órán, zenét hallgatnak, dobálják a tanárt, akinek már semmi tekintélye nincs. Mi azért régebben nem engedtünk meg ilyet magunknak, órán a padtársammal is alig mertem egy-két szót váltani, mert jött a felelés és az intő.

A mai gyerekeket mar a beírás es az egyes sem érdekli, ugyan úgy szarnak bele, mint a szülők. A diákokat 4.-es korukig nem lehet megbuktatni, és ezzel vissza is élnek. Tanárok szerint neveltetésen múlik az egész. Ha a gyerek egyest kap vagy intőt, és otthon nem kap ezért legalább egy pofont, akkor honnan tanuljon a gyerek? A tanár kezében más fegyelmezési eszköz nincs, mert a gyereknek még csak egy pofont se adhat, mert az egyből szalad a szüleihez. Pedig én tudom, milyen az a tanári pofon. 4.-es koromban kaptam olyat matekórán, hogy a fal adta a másikat. Én persze nem rohantam anyuékhoz, mert szégyelltem, el se mertem mondani, lehet, hogy aputól kaptam volna a következőt.

A mai diák nem olyan, mint mi voltunk. Hazamegy, árulkodik, és úgy állítja be az egészet, mintha a tanár csak úgy megverte volna. Anyuka persze visítva rohan be az iskolába, és pofozza fel a tanárt, mint ahogy az lenni szokott. A volt tanárom mesélte, hogy már a 10 éves diákra is alig mer rászólni, mert nem egyszer kapta azt a választ, hogy "Csak azért, mert cigány vagyok?".

A Bolyai amikor én oda jártam akkor a város egyik legjobb iskolája volt. Mára sajnos a többi közé csúszott, az iskolabezárásnak és az elbocsájtások miatt. Persze nem minden diák viselkedik úgy, ahogy én azt leírtam. A tanárok szerint is vannak rendes diákok, csak sajnos a többiek rendbontása miatt ők sem tudnak tanulni. Őket sajnálom a legjobban, mert mások miatt lesznek butábbak, mások miatt lesz rossz életük. De ha mindenki hülye marad, ki tartja majd el ezt az országot?

"Itt van ez a fene nagy demokrácia, de nem tudunk vele mit kezdeni"

A bejegyzés trackback címe:

https://galm.blog.hu/api/trackback/id/tr32951446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cojsz 2009.02.18. 20:00:47

teljesen egyetértek a vázoltakkal :( a diákok megverhetnek egy tanárt következmények nélkül, de ha a tanár elkapja a kezét két ütés között, akkor a tanárt hurcolják meg. "...pedig akkor azt mondtak, mi vagyunk a legrosszabb osztály :)" úgy látszik, ezt mindenkinek mondják, mi is megkaptuk, általánosban is, gimiben is. de a tisztelet megvolt, ebből következett a tekintély. tisztelet ma már nincs. szerintem lassan a szótárból is kiveszik... tisztelet nélkül pedig soha nem lesz tekintély...

töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.18. 20:42:43

e van :(
csak a a baj, hogy ha a másik blogon ezt próbálom kifejteni, akkor én vagyok a antiszociális:(

BenTLor · http://blog.bentlor.hu 2009.02.18. 21:38:46

Egyetértek az írásoddal. Én még csak harmadikos gimis vagyok, de az alattam két évvel járók is már sokkal-sokkal kevésbé tisztelik a tanárt. Nálunk azért még előfordul, hogy a diák leszidja a másikat, ha nem figyel...

ZBR 2009.02.18. 21:57:52

"A mai diák nem olyan, mint mi voltunk. "

Azért ez így elég tré! :)))) Milyen igazolványod van neked? DIÁKigazolvány?:D Én is tanulok még, de már a felsőoktatásban (egy ideje) ;)...

Egyébként van benne valami, a fegyelmi színvonal nyilvánvalóan romlott. A fiatalkorúakra vonatkozó összes "negatív" statisztikában (alkohol-, kábszerfogyasztás, bűnözés, stb.) csak növekvő számok vannak.

töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.19. 08:54:21

na Uraim!
megpróbálok nem nagyképű lenni.
Zuglóban dolgozom 7-173assal járok, Cházár A utcánál 3 középiskola van(szivárvány

töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.19. 08:56:46

baj van.... egy elég hosszú kommentet írtam, de csak 4 sor látszik :-S

Adani 2009.02.19. 10:25:11

Dettó ugyanez a helyzet itt is. Mi is kaptunk sokszor pofont a tanártól, de mi sem mondtuk el otthon. Ma meg már rászólni sem mernek a diákra.

És még azt mondják, h nem lehet szegregáció, pedig mint látjuk kellene.

Kopi3.14 2009.02.19. 13:29:01

nem ertem a ciganysagot es a tanar iranti tisztelet hianyat miert kell osszekeverni. Amikor gimibe jartam, mar akkor a megye elitgimijeben-cigany nem tudott bekerulni teljesitmeny alapjan, igy nem is voltak, nem is nagyon probalkoztak- is letezo problema volt, hogy egyre tobb gyerek balhezott, volt tiszteletlen a tanarokkal szemben, egyeseknek a szinten tanar szuloje otthonrol adta a lovat, hogy megugyesebbek legyenek...

Adani 2009.02.19. 14:47:41

Középsuliban nálunk se volt sok cigány, de hát nem is voltak tanárverések meg durva dolgok. Visszabeszélés szemtelenkedés is, de olyan azért nem volt ,h órán egymásnak estünk vagy éppen a tanárnak, aki pedig nem akart tanulni azt kizavarták a teremből és ilyenkor bizony fogta magát és kiment. Ha pedig netán pofont kapott a gyerek vagy egyest netán beírást nem jött be a szülő meg a rokonság sem tanárt verni. Ennyi a különbség.

Tanárt 99.9999%-ban csak cigányok vernek, vagy a diák vagy valamelyik rokona. Kérdezzetek meg pár tanárt, aki integrált iskolában tanít vagy próbál tanítani. A legrendetlenebb nem cigány gyerekben is van legalább egy minimális tisztelet a tanára iránt. A nem cigányt meg sokszor ki is csapják a suliból ha nem oda való, a cigányt meg nem lehet kicsapni mert rögtön jönnek a jogvédők.

Mára már ott tartunk, h aki teheti menekül olyan suliból ahol többségben vannak a cigányok, és inkább ha tehetik a szülők fizetős suliba járatják a gyereket. Itt nálunk is az egyik iskola már majdnem teljesen cigánysuli, mert mindenki menekült onnan. Tudnék mesélni, jártam oda alsóban 3 évig.

k.norbert 2009.02.19. 16:55:40

Na, hogy legyen már egy kis általánosítás, meg rasszizmus tőlem is:
Ne várjátok el azt, hogy a cigánygyerek tanuljon. A szülei ugyanolyan analfabéták, mint a gyerek lesz felnőtt korára. Hiába dumálják be nekik, hogy ettől múlik a jövőd, tesznek rá, jól tudják, hogy nekik a potencián múlik minden (és ebben az állam is támogatja őket, kurvajó).
De még magában az, hogy nem tanulnak, nem is érdekel. Az a legnagyobb baj, hogy aki akar, az meg nem tud tanulni tőlük, mert az óra nagy része fegyelmezéssel telik el.
Általános iskolámról meg nekem is van egy jó kis sztorim. Még mikor 4-es (?) voltam, az igazgató nem akarta felvenni a cigányokat az iskolába (Miskolc, Komlóstető, alatta faja kis cigánytelep - aki errefelé lakik, tudja), és persze jól meg is baszták miatta, hogy miezmá. És mi lett ennek az egésznek a vége? Akkor osztályonkén 2 cigány volt, most osztályonként 2 fehér. El is takarodtunk onnan.
És még sorolhatnám, hogy mi probléma (a tanításon kívül is) van a cigáynságal, de már így is sokat írtam.

humorpalanta 2009.02.19. 18:02:59

Én most vagyok középiskolában elsős. Nekem is vannak olyan osztálytársaim, akik nem bírnak viselkedni, s azt hiszik, hogy mindent megengedhetnek maguknak. Leszarja a tanárt, aztán beszól neki. Mellesleg ott az iskolában szívják (már nem a cigit, az égő) a füvet. Az egyik gyerek például órán csavarta magának. Nemhogy a tanár nem mer neki szólni, de én sem. Már most is olyanokat kaptam, hogy megleszel verve, kicsinálunk, mit képzelsz magadról, hogy mersz ebbe beleugatni, mi közöd hozzá. Hasonlókat. És csodálkoznak, hogy ilyen az ország? Bármelyik sarkon leszúrhatnak, és ezt a médiában is leszarják, kivéve ha híres vagy. Akkor aztán két hétig csak rólad van szó. Szerintem még mindíg jobb lenne a régi rendszerben...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.02.19. 18:33:06

@humorpalanta: Középiskola első nálunk is érdekes volt. Szinte ugyan az, amit te leírtál, de volt még ott égő repülődobálás, meg ilyenek. Utáltam akkor oda járni, de hála az égnek, az ilyen tanulók már az első évben kihullottak közülünk.

Másodikra meg harmadikra jött össze az osztály rendesen. Harmadikban mentem először kirándulni az osztállyal, akkor éreztem úgy, hogy van értelme :)

Aki téged fenyeget, mert nem szállsz be a buliba, azt szard le. Én sem kezdtem el pl. cigizni, csak azért, mert menő volt. Engem mondjuk amiatt nem közösítettek ki, de azt is leszartam volna. Aki ezekbe a bandákba akkor beszállt, az érettségiig nem jutottak el.

Lehet, hogy 1 évig menő lettem volna, de utána 60-70 évig meg egy senki...

Csakisén 2009.02.19. 18:50:57

Engem általános 6.ban megvert a cigó osztálytársam, mondván hogy én "stréber" vagyok :o Erre ÉN KAPTAM FIGYELMEZTETŐT hogy miket mondtam szegény romagyerekre!!!
Nálam akkor jött el az, ami a Légy jó mindhalálig Misijénél: "Nem akarok többé debreceni diák lenni!" csak én: NEm akarok többé Lisznyais diák lenni! :) Szüleim ki is vettem onnan

Kopi3.14 2009.02.19. 19:01:52

@BKV figyelő: megertettem en, csak ezzel a felvezeteassel elrontottad az egeszet. Mert azt sugallod, mintha csak a ciganyok miatt lenne az egesz, holott egyaltalan nicsn igy. Es a folyamatok bizony regebben elindultak, minthogy az iskolabezarasoknal a ciganyok nagy szamban jelenljenek meg a tobbsegi tarsadalom reszere fenntartott oktatasi intezmenyekben. Mert a feherek kozott sme tisztelik a tanart. Pl aki a vizcsappal verte tanarat, ahogy elneztem az sem cigany volt anno-lehet rosszul lattam. A problema nem csak a ciganysagot erinti, hanem majd midnen tarsadalmi csoportot, ahol a ygerek barmit megtehet. A hirtelenmilliomos csaladbol szarmazo hulyegyerek ugyanugy tiszteletlen, mint a melyroljovo ciganygyerek. Es ugyanugy kikeri maganak, ha raszolnak, hogy ne ragozzon csamcsogva oran, legyen csondben, stb. Egyik jobaratom tanarno volt ket evig egy iskolaban Bekescsaban, rengeteg fegyelmezesi gondja volt az osztalyaiban, akik nem csak ciganyok voltak, hanem feherek is, es azokkal is volt nagyon sok gond. Egyeduli kivetelt a harom diakbol allo osztaly jelentett, akiket viszotn rendkivul feszitett tempoban tartott a suli is, meg a tornaszakosztaly is, 40 perces orakkal, a taanrok egymas kezebe adtak a kilincset, igy szunet tul sok nem jutott nekik.

@k.norbert: itt off, de megkerdeznem: ha azt latnad kisgyerekkorodtol, hogy apadat kirugtak a banyabol, ontodebol mert az bezart, es utana hiaba probalt barhova elmenni dolgozni, sehova nem vettek fel, akkro elhiszed neki, hogy tanulj fiam, had legyen beloled valaki? Amikor a szulo nem tud pelda leni, akkor hogy tudja nevelni a gyereket csak szavakkal?

Hapszi 2009.02.19. 19:50:25

@BKV figyelő: Elég szürke hétköznapjaid lehettek a suliban, hogy nem voltál benne semmi buliban. Én idén érettségizem és azt mondom, hogy addig kell szórakozni amíg fiatalok vagyunk, mert utána később nem lesz rá alkalom. Ki kell élvezni a fiatalság minden percét, azt viszont elég furcsának tartom, hogy 18 évesen már olyan vagy mint egy folyton panaszkodó öregember. Mi lesz veled 10-20-30-40 év múlva?

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.02.19. 20:07:05

@Hapszi:

Hehe, ezt most jól megkaptam! ;) Benne vagyok én a buliban, nem ezt mondtam, csak van egy határ. Nem cseszem szét az órát pl. mert nekem szórakozni van kedvem. Lehet, hogy más tanulni akar, milyen jogon vonom meg ezt tőle?:) Nem vagyok egy szent, ezt sosem mondtam, de mindennek van egy határa szerintem.

Egyáltalán nem voltak/nincsenek szürke hétköznapjaim, ha ismernél, ilyen hülyeséget le se írnál:) Elvoltam én mindig a suliban, el is vagyok a mai napig a többiekkel anélkül, hogy égő repülőt dobálnék, vagy cigiznék...

Nem érzem panaszkodásnak azt amit csinálok, csupán megkomolyodtam. Ezt nem én mondtam, hanem mások :) Talán ezért van, hogy az ismertebb bloggerek között én vagyok a legfiatalabb. Ha kicsit komolyabb leszel, te is meg fogod ezeket a dolgokat érteni.

Astoria & Stadionok mániás 2009.02.19. 20:48:56

Én fiatalabb vagyok BKV figyelőnél -bár nem sok évvel-, és én is sajna kezdek zülleni, mégis osztom, amit ír.

A tanár tényleg nem mer a diákra szólni.. Órán dolgozatnál néha a pad tetején, de ha a pad alatt, akkor is látványosan puskázunk a könyvből, és nem szól ránk a tanár. Ha meg még is, majdnem minden esetben a diáknak áll feljebb.
Elnézve BKV-figyelő korosztályát, ránézésre sokkal jobb a helyzet (izé, ránézésre onnan tudom megállapítani, hogy nem agyonsminkelt, divatbabák, és amikor beszélgetek velük, és bevallom, hogy én bizony tanulok, nem hülyének néznek, hanem azt mondják, hogy jól teszem, és kell is).
Az osztályunk kifejezetten rossz, és a sulink többi osztályához képest is jobban él az, hogy a rossz cselekedet a menő. Hülyének nézik azt, aki nem dohányzik (pl. engem is). Ha valaki be akar illeszkedni, ahhoz hozzátartozik, hogy késnie kell óráról, nem szabad tanulnia, és előny az is, ha rendszeresen alkoholizál. Persze, a C&A-ban meg egyéb drága helyeken vásárolt 10.000 feletti nadrág is elengedhetetlen, de ez utóbbi OFF.

Pedig, amilyen suliba én járok, ott pont nagyobbnak KÉNE lennie a fegyelemnek, bizonyos okokból...

Szohi 2009.02.19. 21:38:12

Ez az egész probléma ennél sokkal bonyolultabb. Első összetevője az, hogy romlik a tanárok oktatásának színvonala. Ennek oka hogy az utóbbi években (10-15 év) általában nem azok mentek el tanárnak akik ténylegesen értettek hozzá és élethivatásnak tekintették ezt, hanem azok akik beadták oda is, mert oda úgyis felvesznek. Emiatt nagyon sok tanár került ki aki egyszerűen nem tud tanítani. Nem képes normális elmagyarázni a diáknak az anyagot, az meg nem érti meg és emiatt egy idő után rájön (még ha érdekelné is) hogy a tanárt úgymond felesleges tisztelnie, mert a tanár se érti mit magyaráz nekik. Második összetevő a fiatalok értékrendjének és viselkedésének a megváltozása. Ebben ugyanannyira benne van a szülő, a gyerek (de ezt befolyásolja a tanár, a média majdnem minden). Mert manapság megszokott hogy a gyerekkel kiskorában se játszik a szülő, hanem ott a tv nézzed, megy a Shrek. A gyereknek mindent szabad. Kurvajól élünk, a gyerek kapjon meg mindent, mehessen el este akármeddig. Miért van ennyi fiatal az összes szórakozóhelyen? (14 év alatti pl.) Arról nem is beszélve hogy a fiatalok egy része elhiszi hogy úgy is milyen jól lehet élni ha hülye vagy. Magyarországon mindenki nézi a tévében Maóónikát, meg Győzikét, meg az összes semmirekellő sztárcelebet.

Ismerősünktől (általános iskolai tanár) például már hallottam hogy ő nem ezért ment el tanárnak, ő nem így vállalta ezt a hivatást. Mert igenis a gyerek visszaszól, fenyegetőzik, nem foglalkozik semmivel. A szülő meg segíti.... És ez az egész az általános iskolában kezdődik, mert akit ott megnevelnek annyira hogy tisztelje a tanár (nem, nem kell szeretni-e) akkor az a középiskolában is fogja. De az egész oktatási rendszerben nagyon-nagy gondok vannak.

És végül egy történet:
Volt általános iskolámban (kisváros ~30000 fő) történt meg az eset. Mint utólag kiderült, egy roma származású leány "Extasy" (nem tudom így írják-e) tablettát árult az iskolában, sokan vettek is tőle. A lényeg az, hogy a végén kiderült hogy a roma lány C vitamint adott el az osztálytársainak és mindenkinek 500/db áron, és amikor "elkapták" 120 000 Ft volt a melltartójában elrejtve. Ide jutott a világ.. (tudom kisváros, Bp-en ez manapság elég alap dolog az általános iskolában)

Ákibard! 2009.02.19. 23:21:34

@Astoria & Stadionok mániás:
"Órán dolgozatnál néha a pad tetején, de ha a pad alatt, akkor is látványosan puskázunk a könyvből, és nem szól ránk a tanár. Ha meg még is, majdnem minden esetben a diáknak áll feljebb. "

És az ilyenek elkerülnek egy egyetemre, ahol csak pislognak, amikor a tanás egy vörös ikszet rajzol a vizsgalapjukra.
És ami meglepő, hogy volt olyan, akit kétszer kaptak el két egymás utáni vizsgán...

siófoki35 2009.02.19. 23:28:59

Minket gimiben rendesen kikiáltott "A legrosszabb" osztálynak a magyartanár. Pedig úgy érzem, és egy osztálytárs lány is azt mondta, hogy utánunk kezdett el zülleni a gimi mind tanár-minr diákszinten. Mi voltunk az utolsó osztály, ahol nem volt a lányok legalább 80%-ának festett haja pl.!!!! Amúgy mi már beszélgettünk órán, de nyílt tanárellenes akciók nem voltak. Max. ha a fázós tanárnő dogát készült iratni, kinyitottuk a szünetben az ablakokat. Mikor szeptemberben idekerültem a Pázmányra, olyan jó érzés volt a sok okos diák, és az ízléses stílusú, természetes lányok :-))) (ált isiban én is problémás gyerek voltam, de ez nem nevelési probléma volt, hanem más jellegű)

k.norbert 2009.02.21. 12:26:21

@Kopi3.14: A szülő ne azzal legyen jó példa, hogy dolgozik, ennek egy teljesen természetes dolognak kéne lennie. Az már más téma hogy nem talál munkát, de legalább próbálkozzon (itt buktak el először a cigányok). Ha meg már jó irányba nem tudja nevelni a gyerekét, akkor legalább rossz irányba ne nevelje (itt pedig másodszor). Mit lát otthon a gyerek? 2 hetente új kistesó, apának minden nap új aranynyaklánc, és egész napos panaszkodás, hogy rasszizmus így, kitaszítottság úgy. Mi szűr le? Nem is érdemes tanulni, mert nem fognak munkát adni, inkább élek úgy ahogy fater, sokszázezres segélyből. Ez így nekik kurva egyszerű, nem csinálnak semmit, pénzt kapnak, és még csak nem is gondolnak rá, hogy valamit kéne kezdeniük az életükkel. Hallottad, amikor be akarták vezetni, hogy csak havi 5 nap közmunka után kapjanak segélyt? Teljesen fel voltak háborodva. Pedig kaphattak volna munkát, ami szerinted elengedhetetlen a gyerekneveléshez.
Itt pedig megint kilyukadunk ott, hogy hol buktak el kétszer is a cigányok.

Kopi3.14 2009.02.24. 10:39:27

@k.norbert: azert latom ciganyokat kozelrol te sem nagyon lattal meg. Az aranylanc, allandoanuj gyerek szerinted mennyire valos a ciganysag jelentos reszre? Szerinted ha a gyerek azt latja, apa rendszeresen jar a munkaugyi hivatalba atkepzere, ennek ellenere nem lesz munkaja sosem mennyire fogja elhinni a szoveget, hogy igen, tanulj fiam, akkor lehet beloled valaki, lesz munkad, meg tudsz elni, lehet csaladod.
kozmunka-segely kapcsolat: ha jol emlekszem nem is annyira a helyi ciganysag votl felhaborodva, mint az ombusman, meg egyeb nagy jogvedo emberszeru lenyek.
elso elbukas: probalkozuhat zsrencsetlen, ha rendre mar betoltottuk, nem aktualis, stb visszajelzeseket kap amint nmeglatjak, kiderul, hogy cigany. Ezek utan meg ne rasszistazzon, elnyomosozzon?
Masodik elbukas: szerinted aki csak azt a ket peldat latja maga elott a kroynezet alapjan, hogy rendes leszek, es elhetek allami segelyen tengodve, mint apam, hogy a seggunk kivan a gatyabol, cipot csak szakadtat tudunk kapni, valamint az osszes letezo torvenyt felrugva bunozesbol el mint a krozus- hogy peldat allitsak a kozelmultbol enyingi ciganysor vs. Sztojkaklan-akkor melyiket fogja valasztani, barmilyen szuloi neveles hatasara?

k.norbert 2009.02.24. 22:38:20

@Kopi3.14: A legelső hsz-emben ott volt az általánosítás szó is, ami azt hiszem mindent elárul. Rengeteg cigányt láttam már (Borsodban élek), és tényleg vannak köztük rendesek is, de többnyire csak olyanokat látok, amiket leírtam. Kulturálatlan, szemetelő, mindenért anyázós putriscigány (mondjuk 96%-4% arányban a másik verzióval).
Apropó gyereknevelés cigányéknál. Ez egyedi eset, akár magyarokkal is megtörténhetett volna. Kb fél éve szálltam fel az 1-es villamosra Miskolcon, előttem pedig egy cigány nő szállt le 2 szatyor színszeméttel és 4 gyerekkel. Felmentem a villamosra és azt láttam, hogy az emberek hitetlenkednek össze-vissza. Miért? A cigányasszony teljesen véletlenül fenthagyott egy szatyor szemetet az egyik alvó gyerekével együtt. Nesze neked nevelés.
Visszatérve a munkára, nagyon kevés cigány munkást látok, többnyire azokat is alkalmi munkákat végezni, pl építkezéseken. De ilyeneket nem szoktam tőlük hallani, hogy "Jajj nekem, eddig cipőgyárban dolgoztam, de az bezárt, és átképeztem magam irodai alkalmazottá, de nem vesznek fel sehova". Nem igazán érzik a kényszert arra, hogy becsületes munkát végezzenek, így marad az alkalmi, plusz a segély.
A segély pedig egyáltalán nem kevés. Egy trükkös cigánycsalád lazán megkeresi az átlagkeresetet, csupán faszlóbálásból.És a segélyezettségre nem lehet csak a rasszizmus a kulcsszó. Nem véletlenül terjedt el a "cigánymunka" szó, nem véletlenül óvakodnak őket felvenni munkahelyekre. És erre már igencsak késő rácáfolni. Megvolt az esélyük a bizonyításra, elbaszták. És ennek leginkább mi szívjuk a levét, mert állambácsi belőlünk eteti őket.
Közmunka-segély mégegyszer: Nem jártam igazán utána, híradásokból tájékozódom, ott leginkább az jött le, hogy nekik nem tetszik az ötlet. Ha itt tévednék, akkor elnézést kérek. A jogvédőkről meg annyit, hogy igazán megtehetnének egy szívességet. A helyett hogy mindig azt nézik, hogy nekik ogy a legjobb és a legkönnyebb, esetleg arra is ráállhatnának, hogy a kisebbség beilleszkedjen, és esetleg nehézségek árán, de a saját lábukon megállva tudjanak élni. És akkor talán nem lenne ekkora rasszizmus meg kitaszítottság...

Lehet, kicsit homályosan fogalmaztam, de ideges is vagyok kicsit (nem emiatt), meg késő is van.

Mesteri Margarita 2009.02.28. 13:52:55

Ez megint ilyen kettő az egyben poszt, alapvetően csak azért, mert a konkrét példában (Bolyai) két, mostanában terítékre kerülő probléma is megjelenik (tanárverés, cigányozás). Érdnek elég fura elképzelései vannak a megyei jogú címmel járó kötelezettségekről. Ahhoz, hogy egy város megkapja ezt a címet, több mindent teljesítenie kell (pl. legyen kórház, ami ugye itt nincs, sőt az sztk-ügyeleten a nyilvánvalóan törött kezemet sem röntgenezték meg, de ez off; más kérdés, hogy Budapest seggében nem feltétlenül gazdaságos kórházat építeni és üzemeltetni). Szóval Érden mindössze két középiskola van, míg azt hiszem épp Hódmezővásárhelyen feleennyi lakosra jut 6 középsuli. És akkor Érd vezetése kitalálta, hogy zárják be a Kóst... Szerencsére ebből nem lett semmi, de az ófalusi iskolát bezárták, az ottani diákokat szétszórták a többi suliban, ahogy BKVF is leírta, elég nagy részük a Bolyaiban kötött ki.
Azóta ismét tudom a csöngetési rendet, legalábbis az ötödik-hatodik óra végét, mert nem lehet nem észrevenni, amikor a diákok "kiszabadulnak".

Nem mellesleg azóta hozzánk háromszor próbáltak meg betörni, és olyat is láttam nem egyszer, hogy mobillal fotózgatták a házakat, kutyákat a kiscsávók.
Ahhoz továbbra is tartom magam, hogy nincs cigánybűnözés, nyilván hófehér kisdiákok is ugyanúgy benne vannak / lennének egy ilyen buliban;

Kopi3.14 2009.03.02. 22:50:35

@k.norbert: magyar családnál fordult elő, hogy a sikeres gyerekrefigyelésnek köszönhetően a pöcwegödörbe fulladt.(volt osztálytársam testvére). Gyerekre odafigyelésből adódott, hogy romániából áttelepült magyaroknál a gyerek egész nap egy szál faszban rohangált otthon, s hogy azobatiszta, vagy sem, senkit nem érdekelt, nem erőltették. De medence az kellett nekik-még ha csak gumimedence, akkor is.
Saját rokonságomban élnek rengetegen, akik megkaták az esélyt, hogy egy rendkívül szegény környékről kiszabaduljanak tanulással, legyen munkájuk- Basztak élni vele, otthon vannak mindannyian. Egy segélyből élnek vagy négyen- midnezt úgy, hogy ebből kettőnek lenne szkaméja, amivel a környéken is tudna lakalmai munkákból megélni, de nem. Hangsúlyozom, nem cigányok. Magyarok. Egyiküknek gyereke is van, de ott az asszonynak van esze, nem jár hozzá, nem mutogatja a gyereket neki. Szóval ez megitn nem cigányokra jellemző.
A közmunkás segély történet nekem a jogvédők részéről támadt ellenszenvként csapódott le, nem a cigányság hőbörgéseként elsősorban.
hogy a cigányok nem éltek a lehetőséggel, azt nem tudom, de valahogy a rendszerváltoztatás után hirtelen lett mindenki cigánygyűlölő, és onnantól nem kaptak esélyt sem azok sem, akik akartak volna bizonyítani, kitörni, a bizonyításra.
süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása